Varför jag starkt ogillar Boden

Jag väljer starkt ogilla istället för hata. Eftersom min familj bor där. Och dom hatar jag sannerligen inte. Men i Boden finns en viss mentalitet som jag starkt ogillar. Som driver mig till vansinne. Som ger mig torgskräck. Som ibland gör att jag hellre gömmer mig än går ut genom dörren

Jantelagen: 

Folk frågar vad du gör nuförtiden. Du förklarar vad du gjort sedan ni sist såg och personen svarar "fy fan vilken tur du har haft, glidit på en räkmacka".

Räkmacka? Tur? What the freaking fuck? Hårt jobb och lite jävla stake är vad det handlar om. Men istället för att göra det till en prestation och glädjas med personen ifråga, så trycker man ner personen och helt enkelt förringar allt som personen har åstadkommit genom att kalla det tur och räkmacksglid. Ingen får klara sig bättre än den andra. Gör det så jävla ont när andra lyckas?

Ryktesspridning:

"Varför pratar du med den där personen? Han har ju haft sex med en 13-åring och sedan lagt ut skiten på Youtube!!!! "

Medan jag sätter nåt i halsen och harklar fram "Youtube? Är du verkligen säker på det?" Personen som säger det hela har ju givetvis inte sett nån film men har minsann "hört". Och personen vet minsann att det är en dålig person utan att ens ha pratat med personen ifråga.

Whats the deal with that? Alla gör ju misstag. Ska man straffas hela livet för det? Enligt Boden-mentaliteten ska du ju givetvis det. Ingen inser att människor förändras eller att man ibland måste förlåta. Kanske är personen freaking fantastic trots ett misstag för 10 år sedan?! Gahhhhhhh.

Antaganden:

"Men du och han kom ju till festen tillsammans då är ni ju ihop eller så ligger ni iaf med varandra".

Eh. Nä. Men i Boden kan inte en kvinna/tjej och man/pojke vara vänner utan att dom har ihop det. Spelar ingen roll om man har känt varandra hela livet. Man ligger ändå med varandra. Skulle en tjej och kille vara och fika eller liknande så skulle det direkt associeras med att personerna har ihop det och antagligen är otrogna mot sina respektive. Hela Boden vet om det efter 10 timmar. Någon såg något. Återigen. Och att grovt förneka det hela hjälper inte. Ingen kommer tro dig. För dom "vet" minsann.

Bodensarnas grova hat till alla som inte är från Boden:

"Hur kan du bo i fjollträsk?"

Ja inte fan vet jag? Det finns inga mygg här iaf!! Och jag tjänar 10 000 mer här än om jag hade tagit ett jobb i Boden. Och det finns saker att göra så jag slipper bli kultiverat handikappad. Eller socialt handikappad för den delen.

"Men vi har det ju så bra här, ett hus får man ju för 250 000, och jag är fast anställd inom vården, och jag nöjer mig helt enkelt med det". 

Bodensarna tror helt enkelt att alla som inte bor i Boden tror att dom är bättre än alla som är från Boden och därför kan dom med gott samvete hata alla som inte är från Boden. Eftersom dom ändå tror att alla andra ser ner på dom.

Nu har jag starkt ogillat så mycket att jag har gjort mig själv upprörd.




Kommentarer
Postat av: Maria

Word!

2009-07-03 @ 15:51:40
Postat av: Emma Thorin

Fan Hanna...you are hurting my feelings...ALLA Bodensare kanske inte är så som du beskriver. Jag tänker verkligen inte förneka, men att dra alla över en kam....inte så schysst

2009-07-03 @ 21:25:31
Postat av: Hanna

Jag är inte här för att vara snäll.



Givetvis finns det undantag, det gör det alltid. Men jag gör som Bodensarna gärna gör och generaliserar.



Om man aldrig fick beskriva ett fenomen som inte existerar hos 100 % av populationen som undersökt så skulle inga fenomen någonsin beskrivas. I varje undersökning finns avvikelser. Det gör dock inte undersökningen missvisande så länge man pekar på att det i få fall finns undantag.



Och jag antar att det var där jag felade. När jag inte skrev att det finns ett fåtal som avviker från mallen.



2009-07-03 @ 23:09:36
URL: http://hannanilsson.blogg.se/
Postat av: Emma Thorin

det är ju din blogg...skriv som du vill. Jag brukar då minnas dig som ganska snäll i alla fall...

2009-07-03 @ 23:38:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0