Vad är det för fel på er?

Jossan säger: Det är något fel på din generation. Min är ju fucked men din är värre.

Ja, hon kallar min generation en annan än hennes egen även fast hon bara är 4 år äldre.

Och ja, jag håller med.

Lata, vidriga och fullständigt egotrippade. Ingen vill jobba, men alla vill ha cash. Alla vill leva livet, men ingen anstränger sig för att nå dit. Sitter på arslet och väntar på att få det, utan ansträngning, för dom är ju "värd" det. Ska ha och ha och ha. Men aldrig ge. Inte ens en gnutta.

Det verkar vara en rådande trend bland alla detta med att inte jobba. Jag fattar det inte? Hur fan står man ut då? Hur får man dagarna att gå? Känner man sig tillfreds? Jag var arbetslös en gång i två månder helt frivilligt. Jag höll på att bli fullständigt galen. Riktigt psyko.

Sen är jag ju av den gamla skolan. Jag vill göra rätt för mig. Jag vill vara självständig. Jag vill känna att jag gör nåt. Inte utnyttja systemet eller vara beroende av någon annan. Får jag barn någongång så ska jag se till att dom vid 15 års ålder börjar extrajobba. Så dom lär sig. Pengars värde och självständighet. Inte att det går att utnyttja ett system som endast borde tillämpas av dom som faktiskt behöver det. Det finns alltid bättre behövande än en 22 åring som helt enkelt inte orkar jobba för att dom spelar xbox eller wow eller fan nu som är inne hela nätterna.

Ja, jag föraktar alla i arbetsför ålder som är alldeles för lata för att skaffa sig ett jobb eller börja plugga. Som inte ens försöker skaffa ett jobb. Utan helst vill vara arbetslösa. Som helt enkelt sitter på arslet och utnuttjar systemet och låter livet rinna dom ur fingrarna. Jag föraktar dom för deras lathet och otroliga uppgivenhet. Och ja, det finns alltid undantag i alla sammanhang. En del kanske inte kan jobba eller liknande. Men jag tror det är ytterst få.

Igår träffade jag en tjej som är försörjd av din pojkvän. Hon var inte alls gammal, kanske 23 år. Jag ville skrika: HAR DU GETT UPP ALLA DINA AMBITIONER FÖR EN SNUBBE SOM VILL ATT DU SKA VARA HEMMA NÄR HAN KOMMER FRÅN JOBBET? Ska hon bara sitta där och se söt ut och vara till lags? Vill hon inte göra nåt med sitt liv?

Kära vänner, vad fan händer? Vad håller ni på med?

Det finns jobb. Och nej, du kan inte förvänta dig att bli chef utan utbildning och arbetslivserfarenhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0