Rocken är död.

Igår deklarerade jag och Emma att rocken är död. Emma efter att ha hört The Killers senaste skiva och jag efter att ha läst Mötley Crües memoarer. Rocken är inte vad den en gång var.

Först blev rocken rumsren och alla band slutade trasha hotellrum och ta överdoser. Istället blev alla som Bono och skulle hjälpa till. Bli helgon. Istället för att sätta på allt som rör sig. Slå sina fruar. Slåss med allt och alla. Alla la in sig på rehab och allt blev mellanmjölksaktigt och bajsnödigt. Ingen galenskap så långt ögat kan nå.

Sedan har banden sakta glidit över till ett mer elektroniskt sound. Jag menar, Tiger Lous senaste skiva är en electro skiva. Antagligen jävligt inspirerad av samarbetet med Firefox AK. Inte dåligt i sig, men vad hände med rocken? The Killers känner man inte ens igen längre. Electro blandat med lite pop. Men ingen rock. Det är lite som David Bowie goes Ziggy Stardust, även fast han nu blev bättre då.

Men rocken är död. Vår generation måste gå tillbaka i tiden för att hitta den klassiska rocken. Dock finns det inget band som längre lever rockstjärneliv med knark och dekadens, vilket på något sätt har dödat myten och suddat ut mystiken. Influenser från all annan musik har tagit över. Vilket kanske inte är dåligt i sig.

Men rocken är lil förbannat död och det gör fan i mig ont i hjärtat. Vad ska vi nu rocka till?





Kommentarer
Postat av: Mell

Celebrity Rehab är sjukt rockenroll.

2009-01-08 @ 11:24:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0