När latheten tar överhanden

Jag är en lat människa. Fast jag väljer snarare att kalla mig själv bekväm. Lat är ett ord som omgivningen dock frekvent använder sig av för att beskriva min person. Speciellt min far. Han gillar att säga att jag är lat. Dock är det honom som jag har ärvt latheten av. Så egentligen är hans kritik mot min person helt obefogad.

Nåväl, min lathet driver mig till att jag endast kan utföra ett begränsat antal sysslor per dag. När jag har utfört ett begränsat antal sysslor så kan jag inte förmå mig själv att utföra några till av bara farten. Energin tar slut. Och då behöver jag egen tid istället för att utföra sysslor. Idag har jag t.ex. tvättat och lagat mat. Punkt. Eftersom jag har utfört dessa sysslor kan jag inte utföra nåt mer idag. Egentligen skulle jag skriva pm, men eftersom kvoten av sysslor nu är uppfylld kommer det inte blir något av det. Möjligtvis kan jag muta mig själv (t.ex. med glass) för att sätta mig ner och skriva några rader till pm:et. Men eftersom jag lider av semester fetma är inte det en god idé.

Jag skyller dock latheten på att skolan är för slö. Har jag mer att göra så blir jag mer benägen att utföra sysslor. När jag jobbar heltid har jag inga problem med att komma hem och laga mat för att sedan städa, tvätta och kanske möblera om lite om andan faller på. Men när jag pluggar så blir jag lat. Finns för mycket tid över och den överblivna tiden gillar jag att spendera med att dricka kaffe, snusa, läsa modeblaskor, se otaliga serier, se lite film, hänga m.m. vilket helt enkelt leder till att det inte finns tid för sysslor.

Jag gör som alla andra helt enkelt och skyller mina tillkortakommanden på skolsystemet.

Dock tycker jag att det är fantastiskt att jag själv kan välja när jag ska vara lat. Skola = lathet. Jobb = överenergisk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0