När man inser att ens vänner är mer intelligenta än en själv.

Erik läser filosofi. Erik är djup. Det Erik beskriver är svårbregripligt. För vidare läsning i ämnet beskrivet nedan föreslåt Erik http://consc.net/chalmers.


Mell säger:

en snubbe som heter Chalmers menar att även i the Matrix, så är världen vi ser verklig.


Hanna säger:

my god


Mell säger:

Neo har inte falska föreställningar om världen omkring honom (när han är i the Matrix, innan han kommit ut.)


Hanna säger:

fast det som man anser är verkligt är inte det  verkligt då?


Mell säger:

Tanken att vi är i en Matrix är INTE en skepsis mot yttervärlden, och möjligheten att jag är i the Matrix gör INTE att jag måste revidera allt jag tror jag vet.


Hanna säger:

jag håller med


Mell säger:

njae, det är inte riktigt så enkelt heller. Chalmers menar inte (som du verkar föreslå) att verkligheten endast finns i vår uppfattning av den.


Hanna säger:

okej, för är det så håller jag med


Mell säger:

Mm. Det är en inte helt ovanlig ståndpunkt, och en ganska bra en på många sätt.


Mell säger:

Men Chalmers menar att det finns en verklighet som är oberoende av vår uppfattning av den.


Mell säger:

Det (om något)som skiljer the Matrix från den vanliga världen är bara en underliggande förklaring av världens yttersta natur.


Mell säger:

såhär:


Mell säger:

världen består av molekyler, som består av atomer som består av... osv ned till kvarkar eller vad det minsta vi hittat nu är.


Mell säger:

dessa minsta beståndsdelar fäljer naturlagar. (vi har inte lyckats förstå dem fullt ut, många viktiga grejer förblir mysterier, men jävligt mycket hänger iaf ihop.)


Mell säger:

men vad består naturlagarna av?


Mell säger:

följer de under en ytterligare underliggande doktrin?


Mell säger:

det är endast i denna doktrin ellervadviskakalladen, som the Matrix skiljer sig från "Världen som vi känner den".


Mell säger:

och DET, min vän, är inte att tvivla på världen, utan att fundera över vad dess yttersta natur har för form. alltså är matrix-möjligheten INTE en skepticism om omvärlden utan en metafysisk hypotes.


Mell säger:

capisc'?


Hanna säger:

i'm lost


Mell säger:

ja jag med måste jag erkänna. men nu måste jag fokusera ett tag.


Kommentarer
Postat av: det är endast i denna doktrin ellervadviskakalladen, som the Matrix skiljer sig från "Världen som vi känner den".

Inte helt sant. The Matrix skiljer sig, enligt Chalmers, från den värld vi vanligtvis tänker oss i ett till avseende (hur viktigt det är låter jag vara osagt):



Skaparen. Även om vi inte tror på Gud, så tror vi förmodligen på någon variant av den myriad förklaringar som finns av hur världen skapades. Och vi tror nog inte på att det var robotar med artificiell intelligens. (Men gör du det så, fair play till dig, inte det minsta lilla skiljer din välrd från the Matrix. Plus, det är kanske inte så jäkla osannolikt ändå, enligt Nick Bostrom.)

2008-11-12 @ 00:07:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0