Central Intelligence Agency???

Såg lite av Dokument Utifrån på tvåan. Handlade om CIA och hur de skickar "fångar" som de misstänker för terrorism till vissa länder i världen som anser att tortyr är ett legitimt förhörsverktyg. Fångarna vittnar om tortyrliknande förhållanden som CIA ska ha beordrat.

CIA chefen försvarar det hela med att säga att CIA är en underrättelsetjänst och att (och jag citerar) "sysslar med utfrågning och inte med förhör". På detta vis kan de omöjligt vara skyldig till att förhöra "fångar" under tortyr. För dom förhör inte, utan frågar bara lite.

I min mening är det ju endast en förfining av begreppet. Ungefär som att en mördare skulle säga att "jag har inte mördat någon, utan helt enkelt befriat dom från livet".

Och CIA ska tydligen stå för Central Intelligence Agency. Jag finner det hela skrattretande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0