Till Gustav 3.

Återigen lyckas du ifrågasätta. Me like. Vi har diskuterat detta förut en gång du och jag.

Jag är ytterst tillfreds med det faktum att skolgången i Sverige är gratis. Jag är även ytterst tacksam för gratis mat i skolan (grundskolan), gratis skolböcker (grundskolan), gratis sjukvård och det sociala skyddsnät som existerar i Sverige. I min mening är (fast nu var) Sverige ett av de bästa länderna i världen. Vi har det bra. Detta är ingenting jag ifrågasätter eller inte uppskattar.

Vad jag däremot ifrågasätter är åt vilket håll detta land barkar. När allt som ligger mig varmt om hjärtat håller på att avvecklas. Vad jag menade angående studenternas överlevnad var ju det faktum att detta med att studera håller på att bli en statusgrej. Att snart kommer detta vara något förbehållet rika och vi är ett steg närmare att bli USA:s 51st State. Ett faktum som jag inte är beredd att acceptera. Ett faktum som jag inte kan acceptera då det går emot alla mina ideologiska övertygelser samt de normer jag har från min uppfostran.

Jag ryser av obehag när jag tänker på vad Moderaterna har gjort med det land jag en gång älskade. Visst kanske allt vi har fått "gratis" har gjort oss en gnutta bortskämda men det var även allt detta som gjorde Sverige till det bästa landet i världen. I den situation vi befinner oss i nu med ett välfärdssystem som håller på att falla samman är inte en situation jag önskar att vi befann oss i.

Gustav, du får gärna ha din övertygelse om att alla är sin egna lyckans smed. Jag kommer dock fortsätta att ifrågasätta det jag tycker har blivit sämre i detta samhälle. Sämre på det viset att det endast kommer vara individen som räknas och alla ska klara sig så bra själv mentalitet kommer råda. Jag är inte för det. Jag kommer även fortsätta vara tacksam över allt jag har fått gratis i livet. Mest för att mina barn aldrig kommer få uppleva hur bra det vara på min tid. För det samhället faller samman.

I grund och botten handlar detta bara om skilda ideologiska uppfattningar. Jag vet var du står och du vet var jag står.

RÄTTVISA OCH SOLIDARITET, MOTHERFUCKERS!

Kommentarer
Postat av: jag

först kanske jag måste erkänna vem jag är, Gustavs sämre hälft. lite äldre, lite mer bakom flötet, lite mer tragisk. men hjärtat slår fortfarande, vilket glädjer mig. kom till denna blogg av en tillfällighet och kommer ständigt tillbaka. varför? troligen min förälskelse till ditt bitska och aggressiva språk, laddat med ett rågat mått hjärnceller.



nog om det.



att du fortsatte kampen med ett nytt blogginlägg om studentens elände var på sin plats. hur kan vi klaga på gratis skolgång när andra inte ens har möjligheten? hur kan vi klaga på hyrorna när andras skjul har spolats bort av lermassor? hur kan vi klaga på att osten har blivit dyrare när Bangladeshs befolkning upplever att deras basföda ris har stigit med över hundra procent på några månader? samtidigt har vi en konsumtion som ständigt sätter nya rekord...



känns patetiskt. småaktigt.



GUSTAV 3 lyfter emellertid diskussionen tjugotvå steg. vi har en välfärdsmodell (affärsmodell) som byggts upp under många år som gjort vårt land unikt. misstag har begåtts under denna 80åriga resa, som att trycka upp en massa pengar under 70talet, låna pengar under 80talet, skära ned på välfärden under 90talet, att inte öka rörligheten på arbetsmarknaden och minska byråkratin under detta detta årtionde. dock tror jag inte att vi ska belasta enskilda partier för detta, speciellt inte de som varit vid makten under mycket kort tid.



betänk att partierna är extremt lika i sin politik. inte i retoriken, men i verkligheten. det som genomförs av vänstern, behålls allt som oftast av högern och tvärt om.



låt oss istället fokusera på individer inom politiken som kan förändra. de som har visionerna och handlingskraften. Björn Rosengren, vänsterpartist, är en sådan. han kan förena kapitalet och humankapitalet. det är en konst som ska premieras.



nu känns det som om jag glider ifrån ämnet, men kontentan är att du har rätt i mycket. vår välfärdsmodell är på väg att spricka. antingen får vi överge den och fokusera mer på individen. eller så får vi utveckla välfärdsmodellen och anpassa den till dagens situation.



det har ju faktiskt hänt en del i Sverige de senaste 80 åren...



2008-06-26 @ 20:43:12
Postat av: Gustav

The beauty of argument!



Ja, hanna du och jag är i många avseenden så olika att vi ibland blir lika. Vi är i min mening båda två idioter. Å som du märker har bror ovan också en förmåga att vilja åskådliggöra sin ståndpunkt.



Förklaringen jag fick höjde helt klart ditt resonemang. Faktiskt så pass långt att jag faktiskt inte vill kommentera trots att jag har en annan ideologisk uppfattning. Har du sett filmen Thank you for smoking? Iaf i en sektion av den filmen tas ett roligt faktum upp. Argumenterar du rätt kan du aldrig ha fel. Det blir således omöjligt att argumentera mot någon subjektiva preferenser som t.ex. känslor eller varför inte ideologi.



:D

2008-06-26 @ 21:16:10
Postat av: Marina

Orkar inte läsa allt i er konversation, men det är nog fel att kalla skolböcker gratis Hanna. Skatt? Hört talas om det...Inget är då gratis, även om det till syns verkar så. Kanske gratis för själva individen-men ngn betalar.

2008-06-28 @ 19:36:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0