Staten och kapitalet.

Sen vi flyttade in i vår lägenhet för två år sedan har vår hyra stigit med 7 %. Matpriserna har stigit med 15-20 %. Internet kommer snart bli dyrare, vi kan säga med typ 10 % eller nåt kanske (antagligen mer). Dessutom råder den högsta inflationen vi någonsin har haft i landet vilket leder till att priserna på allt annat stiger. Vi kan säga att under dessa två år har det skett en generell prisökning på alla varor med drygt 5 % och då är jag ändå snäll.

Under samma tidsperiod har vårt studiebidrag/lån ökar med mindre än 3 %. Hur är detta logiskt? Får någon ihop logiken eller kanske främst ekonomin? Snart kommer det verkligen ha blivit en statusgrej att kunna plugga. För ingen har fasiken råd med det utan ekonomiska tillskott från extra arbete, föräldrar eller en tät sugar daddy/mama. Våran lärare i nationalekonom blev förfasad när vi berättade hur mycket vi fick låna varje månad. Hon ansåg att för att klara sig i det rådande samhällsklimatet skulle vi behöva 9500 kronor i månaden. Vi får inte ens låna 7500 kronor.

Om vi nu inte är värd mer i bidrag (vi som om några år ska driva det "nya" Sverige framåt) så låt oss då låna mer pengar om vi vill. Vi studenter svälter. Vi studenter blir olyckliga. Vi studenter är fjättrade vid våra hem utan möjlighet att kunna hitta på saker då alla pengar vi lånar går till hyra, mat, kurslitteratur och andra räkningar. Vi går ju för fan på knäna. Sveriges regering borde för fasiken arkebuseras. HJÄLP OSS! Vi går under.

Umeå kommun förtjänar också en känga då alla de nya lägenheter som byggs för oss studenter i denna stad kostar 4400 spänn för en etta på 25 kvm. Det råder bostadsbrist och detta är vad som erbjuds. Starkt jobbat av den stad i Sverige där befolkningsökningen är som störst.


Kamrater! UPP TILL KAMP!

Kommentarer
Postat av: olof

Proletärer i alla länder förenen er.

2008-06-26 @ 03:22:51
Postat av: olof

Proletärer i alla länder förena er.

2008-06-26 @ 03:23:42
Postat av: Gustav

När jag läser det du skriver blir jag på alvar arg... Fattar du inte hur bra vi har det??? Hur många länder är universitetsstudier gratis? i hur många länder får du bidrag för att studera?... Hanna, jag vet att du är bildad, men detta förstår jag inte, hjälp mig, förklara!



Svenskar är världens gnälligaste folkslag, jag skäms för mina egna rötter! Kom till Kanada, här betalar ungdomarna dyra pengar för sin utbildning... du anar inte hur många hemlösa, tiggare, knarkare jag går förbi varje dag när jag går till jobbet.. Eller surfa runt och kolla på länders olika BNP. Vi har det för bra i Sverige.

2008-06-26 @ 07:33:34
Postat av: alexandra

Du har så rätt så! Sen moderaterna blev valda har det gått utför enligt min mening. Stackars oss studenter.

2008-06-26 @ 12:13:50
Postat av: jag

hahaha, ja kanske är det svårt att angripa moderaterna för denna prisstegring med tanke på att inflationstrycket är ett globalt fenomen som tyvärr drabbat u-länderna mångt mycket mer. och inte har moderaterna hunnit bygga hus och hyra ut dem till "ockerhyror" sedan förra valet?



känns som en simpel förklaring, värd att negligera. men sen om moderaterna har bidragit till något positivt, ja det är en annan diskussion. men först kanske ni ska ta upp kampen!

2008-06-26 @ 18:55:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0