Bitterfittan anfaller!

Bitterfittan är även den en bra bok. Problematiken för mig när jag läser sådana böcker är att jag blir ännu mer extrem i mina åsikter och blir lite halvt aggressiv så dära. När Bitterfittan är utläst kommer jag ha förvandlats till en extrem feminist som kommer skandera till massorna av kvinnor att vi ska våga vägra att skaffa barn och att vi ska skita i män och endast ligga med dom. Inga känslor. Krossa alla män på jobbet eftersom kvinnor är bättre. Så där kommer jag hålla på ett tag. Tills jag läser en ny bok (No Logo eller Chockdoktrinen - Katastrofkapitalismens genombrott antagligen) och kommer bli extrem i mina åsikter i dessa ämnen och då tvinga dessa åsikter på massorna och återigen bli aggressiv och extremt extrem.

Men just nu är det detta med feminism och förtrycket mot kvinnor som stör mig. Som jag funderar kring. Som Schyman sa: Bara för att vi inte tvingas bära burka i Sverige så betyder det inte att vi lever i ett jämställt samhälle. Förtrycket mot kvinnor finns i alla länder men det uppträder bara på olika sätt. Schyman är fantastisk. Hon är extrem och bra. Tar till extrema uttryck för att skapa debatt. Vilket liksom krävs för att göra sin röst hörd som kvinna. Det hjälper ju inte att tyst och försiktigt säga: Nu tycker jag att ni ska vara så snälla och sluta behandla oss kvinnor så himla ojämt. Krävs liksom en dunderkärring som Schyman som säger extrema saker som: Alla män bör betala mansskatt!

Samhällsklimatet är hårdare för tjejer. Vi blir utsatta för sexuella trakasserier på jobbet, våldtäkter och misshandel av pojkvänner och män. Dessutom är det svårare för oss kvinnor att ta oss högt upp i karriärsstegen. Beror mycket på att vi oftare än män är hemma med barnen och tar hand om hushållssysslorna i allt större utsträckning. Beror dock även på att kvinnor aldrig får en chans att nå de högre posterna i diverse företag. Motarbetas systematiskt.

Detta är inget som behöver debatteras och försvaras. Det är fakta. Visst finns det kvinnor som hamnar på höga poster, visst finns det män som är hemma med barnen i större utsträckning, visst finns det män som blir våldtagna och så vidare. Men procentsatserna i de flesta fall ligger på drygt 90 % mot 10 % till männens fördel. Och det är ju inte jämställt. 50 % mot 50 % är jämställt. Och ja, det är ju tur att vi inte behöver bära burka. Men jag lovar att känslan av att bli upptryckt mot en vägg av en stark snubbe på krogen antagligen känns lika jävla fängslande och förnedrande.

Så sluta jävlars svamla om att vi har det så bra. Visst har vi det bättre än kvinnor i andra länder. Men vi har det då verkligen inte lika bra som männen i detta land. Finns ingen rättvisa i det.


Kommentarer
Postat av: rikard

eftersom jag varken får debattera eller försvara i denna fråga, är min enda utväg att rekommendera två ytterligare bra böcker i frågan. de fungerar mer som teoretisk bas. först ut är samtalet fortsätter, där min forne lärare Markus Kallifatides ligger bakom: wwwmisc.printindex?inuserid=opace&inpassword=opace1" rel="nofollow">http://www.opac.ssb.stockholm.se/pls/bookit/pkgwwwmisc.printindex?inuserid=opace&inpassword=opace1



den andra superboken är den något äldre osynlig företagsledning: wwwmisc.printindex?inuserid=opace&inpassword=opace1" rel="nofollow">http://www.opac.ssb.stockholm.se/pls/bookit/pkgwwwmisc.printindex?inuserid=opace&inpassword=opace1



både härligt enkla att förstå. båda uppbyggda av kortare historier. utsökta är vad de är.



2008-08-21 @ 06:29:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0